Minden össze fog menni?
A kérdés egy napokban lezajlott beszélgetésben merült fel. A folyamat még évekkel ezelőtt kezdődött azzal, hogy az a bizonyos joghurt még mindig 59 Ft-ba került, de a mennyiség már nem volt a régi. Ha jól emlékszem, ezt talán nem is egyszer játszották el, de a lényeg azon van, hogy ezt a gyakorlatot sokáig mások szerencsére nem alkalmazták. Mondhatjuk úgy is, hogy kivártak, és reménykedtek abban, hogy nem kell alkalmazniuk, de most nagyon úgy néz ki, hogy elbuktak.
A jelenség egyre gyakoribb, már szinte minden előre csomagolt ömlesztett terméket érint. Illetve nem csak ömlesztett terméket, hiszen már a papírzsebkendő sem biztos, hogy 100 darabos. Ha nem figyel oda az ember, és esetleg csak az árat nézi, akkor könnyen belefuthatunk egy 90 darabos csomagba. Én ezzel először a dobozos kakaónál találkoztam, még pár évvel ezelőtt. Akkor volt egy csomagolás váltás, hogy a kis tömzsi dobozt lecserélték egy magas karcsúra. Már a megvétel után, az asztalon állt, amikor megpillantottam a feliratot, hogy már csak 450 ml a tartalom. Ez volt az, amikor a dobozos helyett inkább a zacskósat választottam, mert nem csak olcsóbb volt, de a bele töltött mennyiség is 500 ml. Aztán sokáig nem vettem ilyet, azonban a napokban újra megkívántam. Nem kellett csalódnom, már a zacskós is csak 450 ml volt.
A hétvégén dohányzó rokonok között voltam, és gyanús volt, hogy mintha régen nem 19 szál lett volna a dobozban. Ők teljes nyugalommal mondták, hogy már régóta így van. Említettem, hogy egy beszélgetés keretében került szóba a téma, reggeli közben. A kolléganőm éppen a joghurtját iszogatta, mikor is a beszélgetés hatására ránézett a dobozra, hogy felnevetett: ez is csak 450 g.
Általánosságban elmondható, hogy a vevők árérzékenysége egy olyan tényező, ami komoly hatással van a csomagolásra, és a töltőtömegre is. Ha a gyártó el akarja kerülni azt, hogy az adott terméknél egy lélektani határ fölé kelljen emelni az árat, akkor azt a megoldást választja, hogy kb. 10%-kal csökkenti a töltött mennyiséget a csomagban. Lehet, hogy ez egy logikus lépés, de a vevők lelkesedését nem javítja, az biztos. Az első reakció biztosan az, hogy az ember átverve érzi magát, amit már nagyon nehezen tud jóvátenni a cég. Mondjuk ha mindenki folytatja ezt a gyakorlatot, akkor egyszerűen nem lesz alternatíva, és olyankor alakul ki az, hogy már semelyik gyártóban nem bíznak az emberek. Nem gondolom, hogy ez lenne a jó irány.
De akkor mit tehetünk? Ne vásároljunk megszokásból! Bármennyire is kényelmes gyorsan vásárolni, nézzük meg, hogy mit veszünk. A döntéseinket mindig a mennyiség, és az egységár összehasonlításával hozzuk meg!
Képek:
http://antalvali.com/files/images/danone1.jpg
http://mizo.hu/upload/upload-files/TOP450_kakao.jpg
http://www.marmalade.hu/images/product/p2308_ppic_mizo_kakao_ital.jpg
http://www.kalkulus.hu/media/Image/blog/1181a.jpg
http://www.izekotthonrol.com/data/documents/images/large/e/d/7/ed741593e041b3b5a24ce4f7a3f9aeda.jpg